ericenbelinda.reismee.nl

Copan en Guatemala

Buenas!

Een berichtje vanuit Guatemala alweer. Allereerst een aanvulling op ons vorige verhaal. We zijn vergeten te vermelden dat tijdensde eerste middag duiken voorEric, waarbijBelinda gelukkig ook mee was omte snorkelen, tussen duik 1 en 2 er spinner dolphinsopdoken. Voor een fooi van 5 dollar pp wilde dekapitein wel een uurtje overwerken. Wij hebben dus gezwommen met dolfijnen. Voor eric was het iets geslaagder dan voor belinda. De dolfijnen zwommen namelijk op een ruw stukje zee dus belinda werd er ondanks de reispil kotsmisselijk van. Het was echter nog steeds gaaf, want hoe vaak krijg je de kans om op 1 meter van een groep dolfijnen te zwemmen!

De dag na het afronden van eric´s padi hebben we ´s morgens lekker op het strand doorgebracht. In de loop van de middag konden we met een groep mee die naar de freshwater caves ging. Achter op een pick-up een stuk landinwaarts gebracht. Daarna een klein stukje lopen en vooral klauteren en toen waren we er. Eerst wat gezwommen in een klein poeltje die als je onderwater dook een heel eind doorging onder de grond. Grotten onder water! Ze vroegen er om om verkend te worden, maar we hebben het toch maar niet gedaan aangezien ademhalen zo lastig zou worden. Vervolgens gingen we boven water een andere grot in. Het was er 1 die zeker niet geschikt was voor mensen met claustrofobie, omdat de ruimtes waar je jezelf tussendoor moest wringen niet veel groter dan 50 cm waren. Na alle geploeter kwamen we in een veel grotere ruimte waar het ook mogelijk was om te zwemmen. Het leek allemaal erg mooi door de kaarsen die de gids had meegebracht.

De volgende dag de ferry terug genomen. Belinda´s misselijkheid viel aardig mee voor een boottocht en we vervolgenden onze8 uur durende busreis naar copan. Enigzins gaar door de lange reisdag hebben we onszelf eerst vergist in de weg en dus met onze backpacks een aardig ommetje gemaakt door het bergachtige copan om vervolgens te horen dat ons hostel naar keuze vol was. Na een ander hostel te hebben gevonden en te hebben gedouched, hebben we onze shuttle naar Antigua geregeld voor 2 dagen erna. Daarna gegeten en naar bed.

De volgende ochtend stonden de copan ruins op het programma. De kilometer hierheen hebben we gelopen en de rest van de ochtend enhet begn van de middag hebben we rondgedwaald door deze oude maya stad. We vergaapten ons aan de metershoge hieroglyfentrap waarin de geschiedenis van copan staat weergegeven, de mooie gebouwen en natuurlijk de ara´s die hier zijn uitgezet (aard van het beestje). De foto´s zeggen veel meer dan de tekst!

´s Middags wilden we naar hot springs samen met een israelische orthopedisch chirurg werkzaam in new york. We hadden hem bij de lunch ontmoet en hij wilde wel mee. Hij reisde met ongeveer hetzelfde budget als wij (?), en dat is niet omdat ons budget zo hoog ligt. Jammer genoeg bleken er alleen ´s morgens bussen te gaan. De aardige meneer die ons dit kon vertellen (wel gecheckt op waarheid bij 2 anderen natuurlijk), wilde ons ook wel brengen voor40 dollar. Dank u vriendelijk. We hebben dus bij gebrek aan beter en verschrikkelijk zin om te zwemmen het plaatselijke zwembadje bezocht en hier de laatste uurtjes zon van de dag gepakt. ´s Avonds hebben we een globale planning gemaakt voor de komende weken en als we gaan zien wat op ons verlanglijstje staat wordt het een drukke tijd!

In de shuttle maakten we voor het eerst kennis met de Guatemalteekse buschauffeur. Vergeleken met de buschauffeurs in de rest van middenamerika besturen zij hun bus namelijk allemaal alsof ze micheal schumacher zijn. Ook vergeleken met de rest van de auto´s die op de weg rijden. Zij worden geregeld van de weg gereden namelijk. Als je op een kruispunt afrijdt is toeteren en extra gas zeer gebruikelijk. Wij hopen het niet mee te maken als er 2 bussen van elk een andere kant komen. De enige die het zwaarder hebben dan de passagiers zijn de tassen met bijbehorende buspropper/bagagejongen boven op het dak van de bus!

Antigua is een mooie koloniale stad. ´s middags hebben we het grootste deel gezien, de rest doen we morgen aangezien we er weer terug zijn. De volgende dag zijn we doorgereisd naar San pedro la laguna aan lago d´atitlan. Een leuk stadje aan een mooi meer. ´s Middags hebben we een kayak gehuurd (we beginnen er goed in te worden) en hebben we een stuk van het meer verkend. ´s Avonds hebben we in hottubs dorgebracht. Het water was verwarmd door de zon, werd ons verteld. Hoe dan ook, het was wel relaxed! Gelukkig spotte eric een ongenode gast op de kant, dus voordat we naar huis gingen moesten we eerst checken of de scorpioen niet onze kleren in was gekropen!

De volgende dag hebben we ´s morgens 2 uur paardgereden langs het meer. Zelfs Eric vond het leuk! ´s middags zijn we doorgereisd naar chichicastenango voor de markt op zondag.

Dat was vanmorgen dus. Het is een markt waarop alles wordt verkocht van levende kalkoenen tot bloemen, maar in hoofdzaak worden er maskers, kleden, hangmatten, sieraden en dergelijke verkocht. Het is echt een grote markt. Hier hebben we een uur of 4 gespendeerd met de toerist uithangen. Vaak zelf ook aagestaard vanwege onze lengte, terwijl we vanochtend meer nederlanders hebben gezien dan de rest van de reis bij elkaar. Je zou dus zeggen dat de nieuwigheid er voor hun ook wel af zou gaan. Niet dus.

Daarna weer de bus terug naar antigua omdat dit als een soort van busstation voor de rest van het land werkt. Morgenmiddag gaan we door naar Semuc Champey. Tamelijk moeilijk te bereiken, maar erg mooi! Door sommigen als een komend wereldwonder bestempeld! Wij kijken er in ieder geval naar uit!

Latorr!

Eline

Weer cool verhaal...! :)
Nog steeds jaloers...! :(

Xx!

Elvira

Oh ik blijf ook jaloers hoor.. Het is jullie echter wel gegunt! Dus geniet er maar goed van! Jullie missen hier weinig, regen en tempetuur van 15 graden= zomer! Gelukkig blijven er ook leuke dingen maar daarmee kan ik toch niet tegen jullie verhalen op! Ik ga snel de foto's bekijken..
Kus!

Ronald

Hi Kids,
Goed om weer zo'n verslag te lezen. Wat maken jullie toch veel mee in zo'n 'korte' tijd. Die orthopedisch chirurg doet financieel mogelojk iets verkeerd, kan je beter dierenarts worden toch? Of hij vind het gewoon een sport zo. Toevallig een week terug veel gezien van Antigua op Your Travel (TV). Daarin werd ook genoemd dat Guatemala city smerig is en crimineel als groot contract met Antigua. We volgen jullie ook via Google Earth en zien soms dan ook de bij behorende foto's en leven ons dan helemaal in.

Diversión

Sarah

Dit klinkt wederom geweldig! Het is voor mij alweer bijna 10 jaar geleden dat ik naar Guatemala ben geweest, beautiful memories...! Blijf genieten! Liefs, Sarah

Maarten en Els

Mooie foto's! Vooral de ruïnes vond ik prachtig. Jullie beleven zoveel. Volgens mij weet je nauwelijks meer wat je een week geleden hebt gedaan. Het is ook beter om vooruit te kijken. Dus: genieten maar.

Lian

Klinkt goed weer allemaal hoor! Ook mooie foto's, al die meertjes enzo:) Nog geen zin om terug te komen naar de regen hier? Gisteren na een hele middag wachten alsnog zeiknat bij Gea aangekomen en dat in jouw kamertje:)!x

Karlijn

Hee Eric en Belinda,

wat een avonturen allemaal, het klinkt super. Ik ben vooral jaloers op het zwemmen met dolfijnen (tijdens mijn duikcursus kwam ik niet verder dan Snappers, wat kreeften en vooral veel zand..). Blijf genieten:) groetjes vanuit NZ

Nyn

Lieve Belin en Eric,

Geweldig met dolfijnen zwemmen! Wat maken jullie toch weer gave dingen mee! Super leuk te lezen al deze bekende plaatsen en herkenbare situaties met bussen enzo.. Oh, Antigua was ik helemaal fan van. Heel veel plezier!!

Marieke en Hans

Het blijft leuk om via jullie verhalen "mee te reizen". Zeker ook omdat jullie landen bereizen die wij in de afgelopen jaren ook hebben bezocht. Voor ongeveer 15 jaar terug werden wij al aangestraard op de markt van Chichicastenango. Er werden stoelen en trapjes bij gehaald om ons (mn Hans) recht in de ogen te kunnen kijken. De nieuwigheid dat wij, Europeanen, toch écht uit 1 stuk opgebouwd zijn is er dus nog steeds niet af!
Nog heel veel mooie momenten gewenst! We kijken uit naar het volgende verhaal.
Liefs van ons.

Erik en Marijke

We reizen met veel plezier en enigszins afgunstig met jullie mee! Een prachtige belevenis voor jullie! Geniet lekker verder!